fredag 21 juni 2013

Sockervax - En gammal arabisk skönhetshemlighet.


Sockervax eller persisk vaxning, vad du än vill kalla det så finns en gammal, gammal beprövad sätt att vaxa, naturligt. Många skönhetsprodukter gör mer skada än nytta eftersom många vaxningsprodukter innehåller starka kemikalier inklusive toxiner, hormonstörande ämnen samt bekämpningsmedel! 

Varsågoda kära vänner en gammal arabisk hederlig skönhetshemlighet som inte hotar din kropp eller ditt bankkonto för den delen. Lär dig att göra din egen naturlig sockervax och bli av med oönskat hår idag!

Det här är ett attraktivt recept:

Ingredienser:

Socker, vitt eller brunt (1 dl)

Vatten (2 msk)

Citronsaft (1,5 msk)

Salt, valfritt (1 tsk)

Kombinera dessa ovanstående naturliga ingredienser i en kastrull och låt sjuda på låg värme. Låt blandningen tjockna och rör om tills den blir gyllenbrun. 

Rör blandningen med en sked, och se till att socker kristaller upplöses. Inom ungefär åtta minuter, kommer det tjockna betydligt och ta på en sirapsliknande konsistens. Var noga med att inte låta det brinna.

När blandningen blir en mörkare brun, stäng då av värmen och låt det formande vaxet svalna ett par minuter. Arbeta upp den med fingrarna, se video.

Och voilà , där har du ditt vax.  Dra vaxet i motsatt riktning mot hårväxten. Det bästa med denna vax är också att den är återanvändbar. Behåll den överblivna delen i plast och lägg den i kylen. 10 sekunder i mikrovågsugnen  (hälsosammare med ångsbad egentligen) så kommer den att räcka gott och väl när du vill använda den senare.

Här kommer ett framträdande på vax blandningen av Maha, ta en titt:

Använder ni sockervax? Vad tycker ni? Jag gör inte det på grund av tidsbrist. Men det är ingen ursäkt. haha.


8 kommentarer:

  1. Glad midsommar !

    Sportfotograf
    http://www.sportfoton.se

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det här är ytterligare en sak som jag gärna vill testa, men jag misstänker att det kanske inte är det lättaste att göra på sig själv. Då kan jag tipsa om johannesörtsolja. Smörj in för att få silkeslena ben och för att slippa röda utslag på bikinilinjen, funkar klockrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Nja..en tjej hade testat denna och berättade på facebook att hon försökte 4 gånger utan framgång. Men det ska funka. Tjejen på videon är bevis på det :)

      Radera
  3. Puttra långsamt och ha tålamod.

    SvaraRadera
  4. Testade och det funkade tyvärr inte. Testade två gånger och lät det puttra i över 8 minuter men nix det fungerade inte. Besviken!

    SvaraRadera
  5. Sockervax fungerar jättebra när man får till det. Har fått till det perfekt kanske 2/8 gånger. Krävs en del träning, dels för att förstå när det är färdigt och dels hur man arbetar med det. Brukar försöka få det till 121C. Och om det blir helkasst så går det ju bara att koka mer eller arbeta in vatten

    SvaraRadera
  6. För mig fungerade detta hur bra som helst! Jag låter det dock bara få en ljus karamellkola färg, det blir absolut inte tjockt! Sedan har jag smörjt en plåt med olja och tömmer hela blandningen i plåten. Det får va en stund sedan arbetar jag med skeden först in kanter mot mitten. När blandningen inte längre är för varm tar jag den i händerna och arbetar med den så. Använder bara pyttelite vatten i händerna. När vaxet svalnat kan man börja använda det på kroppen eller spara det i plastfolie eller liknande.

    Detta är helt klart det bästa vaxet jag provat!

    SvaraRadera
  7. Fick koka om det eftersom det inte var färdigt (tempade det till 130 grader) och sen kokade jag det lite på känn ist. Gjorde som Johanna och smörjde en plåt med olja men la ett isblock under så det svalnade snabbt. Funkade toppenbra, gjorde inte alls så ont som "vanligt" vax och supersmidigt att hålla på med när man väl kom igång, vilket gick snabbt! Oljade in mina händer innan jag började ta i det så det fastnade inte på händerna. Kommer aldrig mer vaxa benen med någonting annat! <3

    SvaraRadera